A drogprevenció frontvonalában iskolakezdéskor
Beszélgetés Berczi Adrienn Dolóresz rendőr századossal
Százhalombattán az iskolakezdés kiemelt időszak, amikor a tanév kezdetével a drogmegelőzési tevékenység is intenzívebbé válik. Berczi Adrienn Dolóresz rendőr százados, az Érdi Rendőrkapitányság drogprevenciós előadója rávilágított arra, hogy milyen veszélyek leselkednek gyermekeinkre, és hogyan valósul meg a gyakorlatban a „zéró tolerancia” elv, valamint a DADA és az Ellenszer Programok. A beszélgetés rámutatott a rendőrség innovatív megközelítéseire, a közösségi média szerepére, és a munka sokrétűségére, amely az óvodáskortól egészen a középiskoláig kíséri a fiatalokat, hangsúlyozva a folyamatos alkalmazkodás és az együttműködés fontosságát a hatékony védelem érdekében.
A prevenció új arcai: TikTok és élményalapú oktatás
Berczi Adrienn Dolóresz hangsúlyozta, hogy e téren a frontális oktatás ideje lejárt. A mai fiatalok kommunikációs szokásai és figyelem-összpontosítási képességei gyökeresen megváltoztak. „A leghatékonyabb a beszélgetés, minél kisebb létszámú a célcsoport, annál hatékonyabb” – mondta. A rendőrség felismerte ezt a változást, és aktívan használja a közösségi média platformokat, mint a TikTok és a YouTube, valamint a Facebookot a Pest Vármegyei Rendőr-főkapitányság esetében. Ezeken a felületeken nemcsak elfogásokat, hanem prevenciós felhívásokat is közzétesznek, hírleveleket küldenek az Érdi Rendőrkapitányság illetékességi területén található 7 település (Törökbálint, Tárnok, Pusztazámor, Sóskút, Diósd, Százhalombatta, Érd) polgármestereinek és jegyzőinek, hogy minél szélesebb körhöz jussanak el az információk.
A cél, hogy a prevenciós üzenetek ne csak a hagyományos csatornákon, hanem a fiatalok által preferált digitális felületeken is megjelenjenek, így növelve az elérés hatékonyságát. A rendőrség ezen felül igyekszik megtalálni a helyi médiatartalom-szolgáltatókat, hogy rajtuk keresztül is minél több emberhez eljusson a prevenciós tartalom.
A rendőrség taktikus megközelítést alkalmaz, figyelembe véve, hogy a fiatalok figyelme mindössze 8-12 másodpercre terjed ki. „Valamilyen figyelemfelhívó kell” – magyarázta az százados. Az egyenruha és a címer még mindig erős figyelemfelkeltő erővel bír, hivatalos közlésmódként hat, ami a rendőröket „influencerré” teszi a fiatalok szemében. Ez a vizuális és tekintélyi elem segít lekötni a figyelmet, és hitelességet kölcsönöz az átadott információknak.
Berczi Adrienn Dolóresz kiemelte, hogy igyekszik autodidakta módon is képezni magát, és a szakirányítással, marketing, pedagógia és élménypedagógia terén is fejleszti magát, hogy a lehető legkorszerűbb módszerekkel tudja megszólítani a fiatalokat.
A rendőrségi drogprevenciós program (REDP) az Iskolákban: korosztályok és módszerek
A program kiemelt célcsoportja a 18 év alatti gyermekek és fiatalkorúak, akik a leginkább veszélyeztetettek a „drogkarrier” kialakulásában. Az Országos Rendőr-főkapitányság 16/2016. (VII. 21.) sz. utasítása a „Gyermek- és ifjúságvédelmi programok egységes végrehajtásáról” szabályozza a prevenciós munka kereteit. Ez az utasítás nem ad-hoc jelleggel, hanem normák között működve biztosítja a feladatok egységes és tervezett preventív oktatásának végrehajtását az ország egész területén, garantálva a programok szakmai alapjait. Az utasítás részletesen kitér az egyes programok megvalósítására, a célcsoportok meghatározására és a használandó módszerekre.
Ovizsaru program: a kezdetek
A prevenció már óvodáskorban elkezdődik az Ovizsaru programmal, amely a nagycsoportos óvodásoknak szól. Százhalombattán együttműködési megállapodás alapján működik, ahol az óvodák mintegy 10 ezer forintos befizetés ellenében bábokat és kidolgozott tematikát kapnak (Rosszcsont Rozi, Rosszcsont Ricsi, Rendőr Robi), valamint a delegált óvónő képzését. Ezek a bábok kulcsszerepet játszanak a programban, hiszen a gyerekek könnyebben azonosulnak velük, és a játékos forma révén hatékonyabban befogadják az üzeneteket.

A rendőrök húsz perces bemutatóval nyitják a programot, elmagyarázva a rendőri munka alapjait, és felkészítve a gyerekeket a bábok szerepére. Ezt követően az óvónők tíz alkalmas foglalkozáson keresztül dolgozzák fel a különböző veszélyforrásokat, mint az otthoni biztonság, az ismeretlenekkel való kapcsolatfelvétel, az érintés, a családon belüli erőszak, a bullying és az állatvédelem.
Kiemelten fontos a „fehérnemű szabály” tanítása, amely már nagyon kicsi korban megtanítja a gyermekeknek, hogy senki nem nyúlhat a gyermek fehérneműje alá a doktor nénin és a szülőkön kívül.
Az év végén közlekedésbiztonsági programmal zárul a sorozat, ahol a rendőrautó bemutatásával és a közlekedésről szóló beszélgetéssel egészítik ki a prevenciót. Az élő rendőr nyitja a programot, majd a bábok veszik át a szerepet, ezzel is fenntartva a gyerekek érdeklődését és bevonását.
Ez a módszer lehetővé teszi, hogy a gyerekek fantáziájukat használva azonosuljanak a problémákkal és a rendőrrel, aki segít nekik megérteni és kezelni ezeket a helyzeteket.
DADA program: dohányzás, alkohol, drog
Az általános iskolások számára a DADA program (Dohányzás, Alkohol, Drog, AIDS) nyújt prevenciót. Ez a mozaikszó Amerikából ered, és egy „drogkarriert” ír le, amely a játszótéren kezdődő unalomból, figyelemhiányból, majd a dohánytermékek, alkohol és végül a drogok felé vezető útból áll. A program célja, hogy a gyerekek felismerjék ezeket a veszélyeket, és nemet tudjanak mondani a kísértésekre.
A szituációs gyakorlatok kulcsfontosságúak ebben a fázisban, hiszen ezek segítségével a diákok megtanulják, hogyan kezeljék a nyomásgyakorlást és hogyan húzzák meg a határaikat.
Berczi Adrienn Dolóresz hangsúlyozta, hogy a mai generációt már nem elsősorban a szülők nevelik, hanem a kortársaik és az influencerek, ezért különösen fontos, hogy a programok a fiatalok saját közegében is hatékonyak legyenek.
A program hangsúlyozza a pedagógus, a diák, a szülő és a rendőrség közötti „négyes kombó” együttműködésének fontosságát, hiszen csak így érhető el tartós és hatékony megelőzés. A rendőrség aktívan együttműködik az iskolai szociális munkásokkal, segítőkkel és pszichológusokkal is, akik jelzik, ha egy osztályban deviáns magatartás tűnik fel, és szükség van a beavatkozásra.
Ellenszer program: középiskolásoknak
A középiskolásoknak szóló Ellenszer program szintén a 16/2016. (VII. 21.) sz. utasítás a „Gyermek- és ifjúságvédelmi programok egységes végrehajtásáról” keretében működik. Ez a program a DADA-hoz hasonlóan a drogprevencióra fókuszál, de a korosztály sajátosságaihoz igazítva.
A középiskolás korosztályra jellemző a kortársak fokozott befolyása, és az, hogy inkább az influencerekre hallgatnak, mint a szülőkre vagy a tanárokra. Az Ellenszer program igyekszik ezen kihívásokra reagálni, és olyan módszereket alkalmazni, amelyek rezonálnak a fiatalokkal.
A százados kiemelte, hogy a prevenció csak akkor működik hatékonyan, ha a gyermek, a pedagógus, a szülő és a rendőrség együttműködik. „Nagyon jó a kapcsolata” – mondta a rendőrség és a térség több mint 25 oktatási intézménye közötti együttműködésről a területen, beleértve az óvodákat is. Az iskola rendőre program keretében a helyi közrendőrök is részt vesznek a prevenciós munkában, és szükség esetén beavatkoznak a problémás helyzetekben, biztosítva a folyamatos jelenlétet és a gyors reagálást. Ez a direkt kapcsolat és a gyors beavatkozás kulcsfontosságú a problémák eszkalálódásának megelőzésében.

A „nulla tolerancia” és a DELTA program
A „nulla tolerancia” drogmegelőzési program a DELTA (Drogellenes Totális Akciósorozat) program keretében kap kiemelt figyelmet ebben az évben. Ez az akciósorozat a kábítószerrel bármilyen kapcsolatba kerülő állampolgárt számon kéri, és magában foglalja a rajtaütéseket, elfogásokat és a prevenciót is. A DELTA program célja a kábítószer-bűnözés visszaszorítása és a drogfogyasztás elleni határozott fellépés.
Berczi Adrienn Dolóresz elmondta, hogy a rendőri jelenlét és a polgárőrség együttműködése biztonságot nyújt az embereknek, és tervezetten zajlik. A polgárőrség, mint preventív szervezet, nagyban segíti a járőrök és a prevenciós tisztek munkáját, kiegészítve a rendőrség erőfeszítéseit a közbiztonság fenntartásában és a bűnmegelőzésben. Az együttműködési megállapodások alapján a polgárőrök éjszaka is szolgálatban vannak, ezzel is növelve a látható rendőri jelenlétet és a biztonságérzetet.
A rendőrség belső működése is tervezett, a járőrszolgálat pedig arra hivatott, hogy a folyamatban lévő szabálysértéseket és bűncselekményeket félbeszakítsa, például feltűnő viselkedés esetén, vagy ha valaki az utcán nyilvánvalóan szabálysértést követ el.
Módszerek és az eredményesség mérése
A fiatalok esetében veszélyes helyzetek felismerésére és elkerülésére szituációs gyakorlatokat is alkalmaznak. Ezek a gyakorlatok segítenek a kompetenciák fejlesztésében, hiszen „mindenki csak ahhoz tud nyúlni, amit már valamikor” megtanult. Az óvodás korú gyermekeknél például a „fehérnemű szabály” tanítása alapvető fontosságú, amely kimondja, hogy senki nem nyúlhat a gyermek fehérneműje alá a szülőkön és az orvoson kívül. A DADA programban a „nemet mondás” képességének fejlesztése kiemelt szerepet kap, mivel a határmeghúzás különösen nehéz a mai generáció számára. A drámapedagógia szintén hozzájárul a kommunikációs készségek fejlesztéséhez, ami elengedhetetlen a hatékony prevenciós munkához.
A prevenciós előadások sikere nagyban függ az előadó egyéni készségeitől és attól, hogy mennyire tudja lekötni a hallgatóság figyelmét.

A programok eredményességének mérése kihívást jelent, mivel a prevenció számokban nem mérhető könnyen. Az előadások informativitását és a diákok lekötését a pedagógusokon keresztül mérik, és elégedettségi kérdőíveket is kitöltetnek a gyerekekkel. Hosszú távon azonban nehéz mérni a hatást.
Berczi Adrienn Dolóresz személyes példával illusztrálta a prevenció erejét: egy hetedik osztályos korában látott kisfilm a kábítószer-fogyasztás következményeiről, különösen a magányról a mai napig élénken él benne. A film egy középiskolás fiú történetét mutatta be, aki a drogok miatt elveszítette családját, barátait, és magányosan halt meg. Ez a tapasztalat is megerősíti, hogy a megfelelő módszerekkel mély nyomot lehet hagyni a fiatalokban, és a prevenciós üzenetek hosszú távon is hatékonyak lehetnek.
Százhalombatta droghelyzete az országos átlagba bőven belefér, nincsen kimagasló probléma, és a város közbiztonsága is jó. A rendőrség kiemelt figyelmet fordít a kábítószerrel kapcsolatos bűncselekmények visszaszorítására. Az önkormányzat és a rendőrség közötti együttműködés, valamint az önkormányzat által támogatott iskolai programok is hozzájárulnak ehhez a kedvező helyzethez.
Jövőbeli tervek és innovációk
A rendőrség folyamatosan keresi az új, innovatív kezdeményezéseket és eszközöket a drogprevenció területén. A cél, hogy minél populárisabban juttassák el az információkat a fiatalokhoz, felismerve, hogy a hagyományos, nagy tömegeket megszólító módszerek már nem hatékonyak. A hangsúly a kis csoportok célzott megszólításán van, hiszen a mai társadalom fragmentáltabb, és a fiatalok sokkal inkább a szűkebb közösségeikre hallgatnak.
A megyei kommunikációs osztály felelős a közösségi média felületek arculatának kialakításáért és a felhívások közzétételéért, mint például a „Legyél Te is rendőr!” kampány, amely a rendőri pálya népszerűsítését célozza. Ez a kampány is a fiatalokhoz szól, bemutatva a rendőri hivatás sokszínűségét és fontosságát.
Berczi Adrienn Dolóresz rendőr százados munkája és az Érdi Rendőrkapitányság elkötelezettsége példaértékű abban, hogyan lehet a modern kihívásokra reagálva, innovatív módszerekkel és szoros együttműködéssel hatékonyan fellépni a drogprobléma ellen, védelmezve a jövő generációját. A folyamatos képzés, az adaptív kommunikáció és a közösségi partnerségek mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a prevenciós munka a lehető legszélesebb körben és a leghatékonyabban érje el célját, biztosítva a gyermekek és fiatalok biztonságos fejlődését egy egyre komplexebb világban.