Hit, közösség, fejlődés
Az első tanév tapasztalatai az egyházi fenntartásban
Egy éve működik egyházi fenntartásban a százhalombattai Eötvös Loránd Református Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola. Az új struktúra első tanévének tapasztalatairól, a közösség és a hitélet erősödéséről, a gazdasági változásokról, valamint a jövőbeli tervekről dr. Brauswetterné Papp Éva igazgatót kérdeztük.
Egy év tapasztalatai az új fenntartásban
– Hogyan értékelné az első tanévet az új, református egyházi fenntartás alatt? Milyen főbb változásokat hozott ez a mindennapi működésben?
– Az első tanévünk nagyon tartalmas, energiákban és áldásban gazdag volt. A fenntartó képviselőivel együttműködve sikerült olyan változtatásokat eszközölni, amelyek mára beépültek a mindennapjainkba. Gondolok itt a hétfő reggeli áhítatokra, a Csendesnapokra vagy éppen az ünnepeink újragondolására. A gyülekezet lelkész asszonya igazi összekötő kapocsként segített, hogy napi szinten jelen legyen a fenntartó az iskola életében. Ez lehetővé tette, hogy a gyerekek és a kollégák közelebb kerüljenek a református értékrendhez, és egyfajta belső iránytűt kapjanak a mindennapi döntéseikhez. Az iskola légkörét ma már a nyugalom, a biztonság és az egység jellemzi, ami a diákok és a pedagógusok közösségében egyaránt érződik.
Emlékezetes pillanatok és sikerek
– Milyen emlékezetes pillanatokra vagy sikerekre gondol vissza legszívesebben ebből az évből?

– Az egyik legfelemelőbb pillanat mindenképpen az iskola átadásának, vagyis a református iskola születésének ünnepi alkalma volt szeptemberben. Megható volt látni, hogy nemcsak a fenntartó és az iskola közössége, hanem a hozzánk kapcsolódó partnerek és támogatók is jelen voltak, mind egyházi, mind világi oldalról.
Nagyon különleges élményként maradt meg bennem a karácsonyi ünnepség hangulata, amikor több mint hetven volt és jelenlegi munkatársunkkal együtt ünnepelhettünk. Szintén nagy öröm, hogy idén közel száz óvodás jelentkezett hozzánk. A beiratkozások alkalmával megismerhettük a családokat, akik minket választottak, és ez megerősített abban, hogy jó úton járunk.
Szülői és diákreakciók
– A fenntartóváltás hírére hogyan reagáltak a diákok és a szülők? Volt olyan történet, ami különösen megmaradt Önben?
– Nagy öröm volt számomra, hogy sem a diákok, sem a szülők nem riadtak meg az újtól. Bíztak bennünk annyira, hogy tudták: jót akarunk a gyerekeknek és az iskolának. Ezt a bizalmat nagyon nagyra értékelem. Ugyanilyen jóleső érzés volt megtapasztalni a fenntartó támogatását és bizalmát. Nyitottak voltak minden gondolatunkra, elfogadták kezdeményezéseinket, így együtt tudunk fejlődni, tanulni és építeni a közösséget a Jóisten támogatásával.
Hitoktatás és vallási élet
– Hogyan illeszkedik a rendszeres hitoktatás a mindennapi tanítási rendbe, és milyen visszajelzéseket kapnak erről a gyerekektől?
– Rendszeres, kötelező hitoktatás majd a 2025/2026-os tanévtől indul intézményünkben: a leendő elsősök heti két alkalommal vesznek majd részt rajta. Az idei évben még a korábbi rendszer működött, vagyis a hittan vagy etika választhatósága, ennek ellenére többszörösére nőtt a hittant választó diákok száma. A hitoktatóink minden felekezet részéről igyekeznek játékosan, élményszerűen közelíteni a gyermekekhez, hiszen csak így lehet igazán elérni a gyermeki lelket.

A szabadidős és kulturális programok is a református értékrend köré szerveződnek: bevezettük a Harvest Party-t, évente négy Csendesnapot tartunk, karácsonykor pedig diákjainkkal, szülőkkel és kollégákkal együtt közös énekléssel ajándékoztuk meg a várost a főtéren. Ezeknek a programoknak nemcsak hitéleti, hanem közösségépítő szerepük is óriási.
Gazdasági változások és működés
– Az új fenntartói struktúra milyen változásokat hozott a finanszírozásban és a mindennapi működésben?
– Az önálló gazdálkodás megkövetelte egy gazdasági iroda létrehozását. A nyár folyamán a gazdasági vezetőnkkel és a Magyar Államkincstár koordinátorával többször egyeztettünk, és így szeptember közepére felállt az iskola gazdasági értelemben is. Átvettük a tankerület gazdasági teendőit, sor került szerződések újrakötésére, számlanyitásra és számtalan más feladatra.

Óriási segítséget jelentett Százhalombatta Város Önkormányzata és a Református Oktatási Szolgálat, akik támogattak bennünket a kezdeti financiális nehézségek áthidalásában. Ennek köszönhetően zökkenőmentesen tudtuk kezdeni a tanévet.
Pedagógusok, bérezés és elvárások
– A pedagógusok munkakörülményei és bérezése mennyiben tér el az állami fenntartású iskolákétól?
– A pedagógusok bérezése továbbra is a bértábla szerint történik, de kiegészítésként félévkor és év végén jutalmat tudtunk adni minden alkalmazott számára. A nevelést-oktatást segítő kollégáknál pedig bérfejlesztést hajtottunk végre, hiszen nélkülük nem működhetne ilyen hatékonyan az iskola.

– Van bármilyen világnézeti elvárás a tantestület tagjaival szemben, vagy inkább a szakmai rátermettség számít?
– Elsősorban a szakmaiság a döntő szempont, de az újonnan belépő kollégák esetében már figyelembe vesszük a hitbéli elköteleződést is. A változási folyamat lehetőséget ad arra, hogy mindenki megélhesse a hitét, felekezeti hovatartozástól függetlenül. A jövőben a hagyományos programok – csendesnapok, áhítatok, reggeli igeolvasás – mellett a kollégáknak is lesz lehetőségük heti elcsendesedésre.
Együttműködés a gyülekezettel
– Milyen volt a kapcsolat az elmúlt tanévben a Református Egyházzal és a helyi gyülekezettel? Vannak-e közös programjaik?
– A fenntartó gyülekezettel most alakul ki igazán a kapcsolat. Közös programokat is szervezünk, például a templomavatási évforduló vagy az iskolaátadó ünnepség keretében. Az idei négy Csendesnap is a kollégák és a hitoktatók együttműködésében valósult meg. Rendezvényeinkre mindig hívtuk a gyülekezet képviselőit, akik aktívan jelen is voltak.

Az egyházi iskola előnyei és jövője
– Miben látja az egyházi fenntartású iskola előnyeit a tanulók jövője és továbbtanulása szempontjából?
– Az egyházi fenntartás erős hátteret és stabil alapokat biztosít a személyiségfejlődéshez és a tanuláshoz egyaránt. Az értékrend megléte és követése tükröződik a pedagógusok munkájában és a közösségi kapcsolatokban. Ez adja az iskola tartását, öntudatát és minőségi eredményeit.
Emellett fontos előny az intézményi autonómia: a döntések széles alapokon nyugszanak, az alulról érkező igényeket szolgálják. Ennek köszönhetően ebben a tanévben is közel száz óvodás jelentkezett hozzánk.
Új tanév, új tervek
– Milyen tervekkel és célokkal várják a következő tanévet?
– Kollégáim sok új ötlettel készülnek: tanulást támogató coaching, természettudományos kísérleti szakkör, logikát fejlesztő sakk- és társasjáték, interaktív megemlékezések, valamint az „Olvass napi 10 percet” program bevezetése.
Nyolc tanteremben digitális panelekkel dolgozhatnak majd a gyerekek, a földszinti tantermeket kertkapcsolatossá alakítottuk, új játszóterek és kültéri padok kerülnek kihelyezésre, az elsősök pedig megújult bútorokkal kezdhetik a tanévet. Hosszabb távon az iskola bővítését is tervezzük, hogy megfeleljünk a növekvő igényeknek.
– „Minden lehetséges annak, aki hisz” – idézem Márk evangéliumát, mert mi is úgy látjuk: terveink, ötleteink és kezdeményezéseink meg fognak valósulni – zárta gondolatait dr. Brauswetterné Papp Éva igazgató.