Zarándoklat Csíksomlyóba

Baráti társaságunkból négy házaspár közösen vett részt a négy napos zarándoklaton és a csíksomlyói pünkösdi búcsún, a Misszió Tours által szervezett és 10. alkalommal útnak indított Boldogasszony zarándokvonat közel 900 utasával együtt.

Csütörtökön a kora hajnali indulást követően a budapesti Keleti pályaudvaron 5 óra 20 perckor Felföldi László pécsi megyéspüspök megáldotta a vonatunkat, majd hamarosan kigurultunk és elkezdődött zarándoklatunk. AZ ÚT, AMI BEFELÉ VEZET!

A vonaton velünk együtt utazott Felföldi László pécsi megyéspüspök, Burbela Gergely és Juhos Ferenc verbita szerzetes, Molnár Tamás atya, valamint Pálmai Árpád karnagy. Az ő jóvoltából készült el az az énekesfüzet, mely alapját szolgálta az út során elhangzott énekeknek. A vonaton stúdiókocsiból vezették az utazást a lelki vezetők, mely során lehetőség volt lelki beszélgetésre, gyónásra. Az út során imádkoztunk, énekeket tanultunk, beszélgetéseket, és ifjúsági koncert előadásokat is hallhattunk.

Induláskor minden utastársunk egy sárga megkülönböztető stólát, egy csíksomlyói Szűz Mária-kitűzőt kapott, mely egyben a vonat utasainak megkülönböztetésére is szolgált, valamint az összetartozást is jelképezte.

Magyarországon több helyen szálltak fel még zarándoktársak. A határátlépést követően először Nagyváradon vártak minket nagy szeretettel, ahol Bölcskei ­László nagyváradi megyéspüspök mondott köszöntőt, és osztott meg velünk értékes gondolatokat. Közel fél órás késést követően Kolozsváron az előző megállónál még nagyobb tömeg fogadta a vonatot énekkel, köszöntővel, mely úgyszintén nagyon megható volt.

A legnagyobb meglepetés azonban este Marosvásárhelyen ért minket, ahol hatalmas tömeg fogadta a zarándokokat énekkel, tapssal, köszöntővel. Köztük jónéhányan népviseletbe öltözve tiszteltek meg minket, emelve az ünnepi hangulatot. Idősek, fiatalok, családok gyermekekkel, akik órák óta várták a vonat megérkezését!

A búcsú résztvevői több településen lettek elszállásolva. Mi Gyergyószentmiklósra kerültünk, ahol éjjeli megérkezésünkkor szintén rendkívül szép, ünnepélyes fogadtatásban részesültünk.

Pénteken korán reggel indultunk vonattal a Csíksomlyói kegytemplomba ünnepi szentmisére. Az ünnepélyes bevonulást követően Tímár Asztrik ferences szerzetes köszöntötte a zarándokokat. A zsúfolt templomban tartott püspöki misét követte Pitti Katalin operaénekes (zarándoktársunk) előadása, akit Pálmai Árpád kísért orgonán. Gyönyörű Mária-énekválogatásokat hallhattunk tőlük, így fokozva lelki rákészülésünket a búcsú másnapi csúcspontjára. Ekkor alkalmunk volt a Mária-szobor megtekintésére, ajándéktárgyak vásárlására és egy kis szabadidő eltöltésére a kegytemplom környékén.

Szombaton az elmúlt napokhoz hasonlóan a kora reggeli órákban indultunk a legnagyobb eseményre, a csíksomlyói pünkösdi szentmisére a Nyeregbe. Rendkívül felemelő és szívmelengető látvány volt a vonatról az autók, buszok, kerékpárosok, lovasok, lovasszekerek hosszú vonulatát látni. A gyalogos zarándokok népviseletbe öltözve, feldíszített feszületeket, templomi Mária zászlókat a kezükben tartva tartottak a szentmise helyszínére.

Ahogy közelítettünk Csíkszereda felé, mindenütt integetve köszöntöttek minket, mi pedig a magyar zászló lengetésével, énekkel viszonoztuk üdvözlésüket. Az állomásra megérkezve a közeli Szent Kereszt-templomnál csatlakoztak hozzánk a Böjte Csaba ferences-rendi szerzetes lelki vezetésével érkező Missziós zarándokvonat utasai, illetve a Magyarországról érkező harmadik vonat is.

Egy keresztaljba rendeződve imádsággal, énekelve vonultunk fel a Hármashalom-oltárhoz. Lenyűgöző misén vehettünk részt hálával, felajánlásainkkal és kívánságainkkal a szívünkben, békéért, szeretetért és egységért Máriához imádkozva, több százezer zarándokkal közösen. Ennyi ember látványa, fohásza és közös éneklése rendkívül megindító, felemelő érzés. Több generáció, magyar ajkú és idegen találkozása, akiknek együtt dobban a szíve, azonosan gondolkodik és megérti egymást. Minden egyben, egységben, szeretetben, békességben! Meggyőződés, hagyomány, lelki szükséglet, a találkozás igénye Istennel, magunkkal és másokkal! Meghatódottság, mosoly, jókedv, ünnepi hangulat, csodás pillanatok, felismerések, különleges mély érzések megtapasztalása. Leírhatatlan élmény, amit csak átélni lehet!

A misét követően a Kis-Somlyó és a Nagy-Somlyó közötti nyeregből levonulva, honfitársainkkal együtt ünnepeltünk és vegyültünk el a búcsúi forgatagban, de utunk még nem ért véget. Vasárnap kora reggel Gyergyószentmiklós főterén Felföldi László püspök által celebrált misével zártuk a pünkösdi zarándoklatunkat. Mindenütt megannyi ajándékot, egyszerű, világos, mélyen megérintő és elgondolkodtató prédikációt, útmutatást kaptunk.

Kegyelmekben gazdag, szeretetben megélt nagyon szép napokat töltöttünk el együtt közösen, még jobban megismerve egymást és magunkat. Hálával a szívünkben, hitben, reménységben, szeretetben megerősödve tértünk haza családunkhoz. Többek és gazdagabbak lettünk, és ehhez pótolhatatlan volt a Boldogasszony zarándokvonat közössége, amely hozzásegített mindezek megéléséhez.

Leírhatatlan mindaz, amit láttunk, átéltünk és tapasztaltunk. Példaértékű az a sok szeretet, önzetlenség és gesztus, amivel mindenütt fogadtak minket! Hálásan köszönjük, hogy megadatott ez a felejthetetlen élmény, amivel mindannyian gazdagodhattunk! Szívből kívánjuk és ajánljuk, hogy lehetőleg minél többen és minél gyakrabban részesüljünk ilyen lelki feltöltődésben!